sursă foto: Impact Hub Bucharest
Excursii, cursuri, conferințe, meetups, ședințe, oameni noi – toate lucrurile astea sunt triggers pentru mine – în sensul că post orice eveniment de genul ăsta mă întorc acasă cu energie și afterglow cât să mă țină 2-3 zile. Iar acum mă aflu în acel interval de 2-3 zile de după Food Talks #1 – Foodpreneurs, ținut seara trecută la Impact Hub și m-am decis să scriu repejor cât mă ține.
Mi-am rezervat din scurt un scaun la aceste talks cu antreprenori români din zona de food și așa cum am scris și-n chestionarul pre-eveniment, am mers din ”curiozitate”. Am fost de multe ori cu gândul la foodpreneur, însă momentan sunt cu picioarele pe alte meleaguri și m-am dus să casc gura și să fac ceva bun cu ziua mea de marți.
Așa că am notat scurte sfaturi, povești și bucăți de înțelepciune de la Felicia Tulai de la Luna Solai, Marius Tudosiei de la Băcănia Veche și nu numai, Răzvan Crișan, co-founder M60 și Radu Bălăceanu, co-founder Lifebox.
- Tudosiei: ”Inovația în anul 2012, când am deschis eu, era faptul că-mi făceam bine treaba”
- Tulai, despre ce poate fi o inovație în food retail momentan – să readuci un produs tradițional în atenția publicului și să îl poziționezi într-o manieră modernă la nivel național și chiar internațional.
- Tudosiei, despre ce le poți vinde celor din Pipera: ”Mulți o să dorească să rămână cosmopoliți și vor alege un curry ca să-și impresioneze colegii, însă cei mai mulți nu o să reziste unei ciorbe de cartofi cu afumătură și tarhon”
- Crișan, despre lansarea M60: gândită și marketizată ca o cafenea care interzice fumatul în interior în anul 2014, cafeneaua M60 a fost din start sortită eșecului
- Tudosiei, despre decizia de a deschide o băcănie: ”M-am gândit că sunt prea prost pentru a deschide un restaurant. Și băcănie a fost”.
- Bălăceanu a vorbit și-n cifre: după un an și două luni de activitate, Lifebox are încasări de 200.000 euro pe lună
- trei concepte în jurul căruia se poate deschide un local bun: design de calitate, ingrediente bune folosite onest și multă investiție în oameni
- Tudosiei, despre motivația personală: ”Bariera pe care ți-o impui personal e cea mai periculoasă. Acele clipe în care spui că vrei să stai și tu puțin, să iei o pauză. Te ajută și te motivează să fii într-un context în care pedalezi constant alături de cei din breasla ta”.
- fun fact: grupul M60 este cel mai mare cumpărător de avocado ready to eat dintre restaurantele din București
- Crișan, despre business plans: ”Nu mai îmi fac business plans. Mai fac niște planuri, mai fac niște previziuni financiare, însă planurile de afaceri nu merg niciodată după cum ți le gândești. Așa că am renunțat de tot la ele”.
- o mare problemă pentru restaurante sunt prețurile și instabilitatea de la aprovizionare: ”tonul din Japonia este mai ieftin decât peștele proaspăt din Marea Neagră”
- un alt sfat: când mergi la o întâlnire cu investitori, pregătește-ți și un Excel, dar și un PowerPoint pentru că s-ar putea ca omul tău să fie un om care merge pe vizual și pe creativ și mai puțin pe cifre
- Bucureștiul? un oraș bizar – business-urile noi sunt în trend și căutate fix trei luni de zile și-apoi le moare hype-ul – trebuie să știi cum să-ți fidelizezi clienți și după cele trei luni de trending
- tips pentru a-ți fideliza angajații: transparență și deschidere față de angajați, onestitate în a le arăta cum se conduce de fapt bussines-ul și cât intră în întreținerea lor, focus pe oameni, putere de decizie lăsată pe mâna lor, libertate
- tot despre angajați, Tudosiei: ”Eu le-am interzis alor mei să-și ia credite mici. Dacă au nevoie de ceva, să vină ă-mi spună, să găsim o soluție. Nu vreau să se extenueze și să se bage în datorii pentru o mașină de spălat. Ceva tot găsim noi”
Bun. Din ce am auzit, ediția a doua de Food Talks are loc prin iunie și este despre food waste, iar a treia va avea loc undeva prin noiembrie. Deci eu sunt deja signed up pentru ele pentru și mai mult afterglow.